Dokumentärtips

Verkligen avgudar dokumentärer och den här hittade jag på Netflix igår. Oregon vilket är staten där Portland som jag besökte ligger i är en av få ställen där man kan få dödshjälp. Väldigt odramatiskt, de får ett glas vatten utblandat med pulver, dricker, somnar och efter ett tag dör. Man får helt enkelt följa människorna som bestämt sig för att de vill ha dödshjälp, vardagen de går igenom innan och deras familjers (hjärtskärande) reaktioner. Den här filmen skakade om hela mig och jag hade aldrig klarat av att se den en dålig dag. Grät, var arg, var glad, höll med, sa emot. Döden är ett kontroversiellt ämne och det är säkert människor som inte alls vill se en film som den här. Jag tyckte inte de glorifierade döden eller gav människor den "enkla vägen ut". De gav väldigt sjuka människor chansen att få bestämma över sin egen död. Kanske man håller med, kanske inte. Tycker oavsett vad att filmen borde ses, den känns i hela kroppen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0