Mitt musikår 2014

När jag kom hem från jobbet en dag var Lisa superexalterad och sa att vi måste kolla våra Spotifyresuméer nu på en gång. Blev nog som väntat och jag tycker att jag har haft ett fint musikår. Såhär såg det ut:

 
Musikgenrer. Var ju inget konstigt, fast jag var tvungen att kolla upp Chamber pop. Vet liksom inte vad 13% av det jag lyssnat på är. Står att det är indie pop influerat av Baroque pop (?) från 60-talet och blev populärt under 90-talet som en motreaktion mot den alternativa rocken och grunge. Ja jo.
 
Top Artist. 1. The Black Keys 2. The National 3. Arctic Monkeys 4. Hozier 5. Alt-J Top Album. 1. Long way Down -Tom Odell 2. AM - Artcic Monkeys 3. Every Kingdom- Ben Howard 4. Sigh No More (M&S) 5. ( ) - Sigur rós. Top playlist är ganska ointressant tycker jag.

1. This Will Destroy You – The World Is Our ___ 
Det här är en av de bästa låtarna jag hört i hela mitt liv. Hence förstaplatsen. 
2. Ásgeir – Nýfallið regn 
En isländsk låt som jag lyssnade jättemycket på januari-mars när jag var pirrig och glad.
3. Thin Lizzy – Dancing In The Moonlight (It's Caught Me In It's Spotlight) 
Amanda berättade att de hade lyssnat på denna i början av LBS-tiden. Jag gick inte ens där då, men denna låten började ändå stå för hur himla lycklig jag var i Halmstad.
4. Desert Noises – Oak Tree 
Lyssnade på denna i takt med att det blev varmare och ljusare ute. Glad och peppig.
5. Michael Molloy & Alex Evans – Rise & Fall  
En av de absolut finaste låtarna jag någonsin har hört. Play it on my funeral please.
6. Milky Chance – Stolen Dance 
Peppig låt vi drack mycket öl till under sensommaren. 
7. Sam Smith – Stay With Me 
Min emotionellåt <3 Den stod inte för något särkskilt, var bara bra att ha när jag behövde deppa lite. Plus att den är asbra att sjunga med till i duschen.
8. alt-J – Every Other Freckle 
Jag var inte superimpad över alt-J's nya album, men deras singlar var asbra. Levde lite på dem under sommaren.
9. Marcus Foster – I Was Broken 
Denna låten hittade jag förra året, men alltså. Vilken himla keeper.
10 .The Civil Wars – Poison & Wine 
En av mina bästa låtar att vara ledsen till. Oavsett om jag har en bra anledning eller inte. Ibland känner en ju bara för att gråta lite.
 
Årstider. Hm, den första är lite knäpp. Jag älskar Korn men att det skulle vara mitt mest spelade band under vintern känns lite som en bugg. Under våren lyssnade jag mest på Sigur Rós vilket ju var när jag pratade mycket med P och det var hans favoritband. Under sommaren lyssnade jag som sagt hur mycket som helst på Alt-J's singlar och tyckte/tycker de är asbra. Under hösten har jag&Lisa lyssnat en massa på Hozier, denna begåvade man som vi ska se senare i vinter. 

Kommentarer
Postat av: Amanda

Alltså, låt nummer två!! Tänker på dig varje gång jag hör den, och på när jag var och hälsade på dig i början av förra året. Miss you, min fina dansk!

Svar: Åhh gulle. Saknar dig med älg.
Michibelle

2015-01-19 @ 22:40:05
URL: http://ebbaamaanda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0