London, eurovision och glamping

Mamma kom upp till Göteborg för att vi skulle se Star Wars på Skandinavium med liveorkester. Innan det började tog vi varsitt glas i vårsolen. Det var så bra att vi direkt efter bokade biljetter till nästa film som visas i april -23.

Sedan bar det av till England för att hälsa på Ann-Marie och James. De bor numera någon timme utanför London i sitt hus, så fick både se det och träffa deras hund Pickle för första gången! Två av dagarna åkte vi in till London för att hälsa på hennes föräldrar och träffa Debbie och Tanya. Här sitter vi på en takterass vid Kings cross och väntar på att Debbie ska komma.

Deras hus ligger ganska lantligt och runt omkring finns massor supermysiga country pubs. En trött bakisdag åkte vi till en för pizza och öl. Pickle ville också ha.

Någon av dagarna vi åkte in till London. Tog en öl på tåget för det är okej och tågpersonalen säger ingenting. Hade en jättemysig långhelg och var glad över att få både spendera tid hos Ann-Marie och hänga i London.

Det var dags för årets första framskjutna covid-bröllop. Andreas kompisar Oskar och Joanna gifte sig i en kyrkoruin i Lysekil och efteråt var det middag, tal och dans. Här sitter Andreas och är stilig med nyinköpt fluga och näsduk.

Några av våra bordskompisar. Frida i grön klänning stod senare samma sommar för årets andra framskjutna covid-bröllop, tillsammans med Hampus.

Jag och Vendela träffades på en vinbar och det var kul att testa vin som inte kostar 69 kr/flaskan men det kändes också som ett ganska pretto ställe. Ett ställe som är fancy med personal med hipstermössor, ni vet.

Det började ösregna och det var så mysigt.

Hemma hade vi fått ordning på denna väg med Andreas superfina tavlor och byrån som hade stått i den lilla stugan i Småland som mamma köpt, det hade stått där i flera år och de gamla ägarna lämnade kvar det. Hästen är en kopia av något antikt från Kina, antagligen Andreas favoritägodel. I början var jag lite skeptisk men nu hade jag knappt kunnat tänka mig vårt hem utan hästen.

Elaine och Fredrik kom över på middag och spelkväll. Det ska nämnas att alla småflaskor på bordet var till för whiskeyprovning, de dracks alltså inte alla upp. Det hade varit lite väl party.

Några från klassen kom över för att titta på Eurovisionfinalen. Vi drog varsitt land från en skål och fick sen heja på det, varesig vi ville eller ej. Lucas fick Ukraina och vann då inte helt oväntat.

Vi åkte till Adrians mormor och morfars hus och åkte sedan båt till Lysekil för att äta och dricka vin innan vi vände tillbaka igen. Till en början var det ganska regnigt men när vi började närma oss huset igen sken solen upp.

Vi spelade Catan och kortspel på kvällen i deras helt fantastiska båthus.

Det går en direktfärja från Göteborg till Fredrikshavn i Danmark så det tänkte jag och Stina att vi testar på. Vi inledde med fish n ships och en öl, och märkte sedan därefter att det fanns kanske inte jättemycket att göra där. Vi hade typ 8 timmar kvar tills vår färja hem skulle gå så vi vandrade runt, tog någon ölstopp då och då och gick in i ett par secondhandaffärer.

I en spritbutik fick man smaka på olika sorter i små snapsglas. Vi testade en del och hade faktiskt tänkt köpa något, men personalen var så otroligt otrevliga så vi handlade på färjan tillbaka istället. Dagen i sig var mysig och det är alltid kul att åka iväg, men Fredrikshavn är nog menat att vara mer ett stopp på vägen när man ska ta sig till Skagen tbh.

I födelsedagspresent fick Andreas en överraskningsnatt. Han fick endast ett datum och en kort packlista. När dagen kom så tog vi två bussar för att slutligen komma fram till Strömstad där Lagunens camping ligger. Där skulle vi glampa en natt! Tältet var jättestort med en riktig säng, och hade den här magiska utsikten. Tyckte det kändes som vi var i en junior-version av Alaska.

Efter en promenad i skogen satte vi oss på vår lilla altan och drack öl och g&t på burk.

Vi hade också en egen grill som vi gjorde vår middag på. Hela vistelsen var supermysig och jag hade lätt åkt dit igen, 5/5.