Sofia, Bulgaria

För några månader sedan åkte jag och A-M på long weekend till Sofia i Bulgarien. Det bästa med resan var att det sjukt billigt, kunde dricka festliga drinkar och äta ute alla måltider utan att alls ha pengaångest. Det var nice. Det var också bra väder, soligt och lagom varmt. Det var en del som var shite dock, will tell u why.
 
Först gick brandlarmet på Stansted innan vi skulle bege oss, men ingen visste vart vi skulle ta vägen. Tillslut kom vi ändå till vår gate som var på väg att stänga, de sket typ i faktumet att folk försökt evakuerat sig själva i 30 minuter. Så fick springa på sista minuten. Glada vi hann i alla fall. 
 
Första förmiddagen gick vi ut i stan för att leta frukostställe. Alla sålde bara bakelser (?) så tillslut blev vi lite less och tog en öl istället.
 
Den här gatan var finare i verkligheten, för längst bort såg en bergen tydligt och det var fin kontrast till stan.
 
Här gick jag och tittade på en kyrka.
 
En kväll gick vi och åt på en restaurang som var mysig och hade rätt god mat. Vi satt utomhus och det var nice.
 
Sen gick vi vidare till en bar som låg nära vårt Air bnb. Det var faktiskt inte alls kul. Människor stod i sina små grupper och tittade inte ens på varandra. Inte för att vi nödvändigtvis var ute för att festa, men kul att träffa locals ju. Men pratade inte med en enda, fick nog knappt ögonkontakt i ens en sekund.
 
På vägen ut frågade vi någon "hallå vart ska en gå om en vill ha kul" och han svarade att det fanns en speakeasy runt hörnet. Folk som säger "åh det här stället var så hidden och secret" är min petpeeve, men detta var faktiskt rätt undangömt. Det var en helt vanlig lägenhetsdörr som vi provade att öppna, och då kom vi in till det här. Vi var tvungna att välja rätt nyckelskombination för att komma in, som tur var gick någon ut precis då så behövde inte testa oss fram. 
 
Där inne gjorde de kickass drinkar som typ inte kostade någonting. Beställer aldrig drinkar hemma, är ju jättedyrt, så testade allt som lät kul på menyn. Var inte så roligt folk där heller to be honest, men det var i alla fall lite spännande att vi hittat dit så var ganska nöjda ändå. 
 
Åt middag i restaurangens fina bakgård. En sak jag inte gillade med staden var att folk i allmänhet var så himla otrevliga?? Det tyckte jag förstörde mycket, astrist när folk suckar åt en, knappt tittar åt ens håll fast att en pratar med dem osv. Försökte komma på om vi gjort något fel men detta var typ alla människor vi kom i kontakt med. Servitören på denna restaurangen sa att maten serverades med mjölk och när vi frågade om en ska hälla mjölken på maten eller dippa eller va, tyckte han typ vi var dumma i huvudet. Nä, fett minuspoäng.
 
Det här var bästa grejen!! Alla bord har en egen öltapp, när en häller upp ölen så räknar en liten mätare på sidan hur mycket pengar en hällt öl för. Sen när en är klar betalar en bara den summan. Det var också billigt som allt annat, gott och bara en askul grej. Om någon ska till Sofia någon dag, så heter det AleHouse
 
Skulle köpa solkräm för att inte bränna mig, men det är ju rätt dyrt och vi hade bara några dagar kvar så kände nä var onödigt. Kom då på att jag kunde köpa lipsyl med solskyddsfaktor i, det var ju billigt. Kände att jag lurat systemet och var nöjd. Strök på så gott jag kunde på mina armar innan vi satte oss i solen på dagen någon gång. Gjorde obvs ett asdåligt jobb. Hade tydliga sträck på båda mina armar efter vart jag strukit på och vart jag missat. Hey ho.
 
Vi hade en balkong där vi bodde vilket var så mysigt. Satt där i kvällssolen och drack öl och rosjuice (rosor är Bulgariens grej). Just den här dagen hade vart ganska jobbig. Skulle åka lift upp på ett berg vilket vi hade sett fram emot. Började gå ditåt, tog en paus i en park, ser att en kille står lite halvgömd och råstirrar på oss. Tittar tillbaka och ser att han onanerar. Börjar gorma och skrika men han blev typ bara mer tänd typ. Ville seriöst kastrera honom. Sa att jag skulle ringa polisen och då sprang han iväg. Kände oss så otroligt äcklade och förnedrade. Blir arg när jag skriver om det.
 
Såg en polis tvärs över gatan och gick dit för att berätta vad som hänt. Han kunde knappt engelska, en kvinna som gick förbi fick översätta. Han ryckte på axlarna och sa "Ahh, Bulgaria" som att det var normalt. Hon sa att vi borde gå till ett museeum eller en kyrka istället (?). Sa thanks for nothing och gick. Fortsatte gå. Tog taxi till liften, SOM VAR STÄNGD pga tekniska fel. Fick sätta oss i taxin hem igen. Var så deppiga. Satte oss på uteservering och skojade halvt om att denna resan var cursed. Sista dagen bajsade en fågel mig på benet och AMs mobil trillade ner från bordet och gick sönder. 
 
Sen kom söndagen och vi skulle hem. Overall tyckte vi Sofia var en ganska trist stad, människorna var inte trevliga och mycket gick fel. Men vi hade ändå väldigt kul och skrattade oss igenom det mesta, så waste var det ju inte. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0