Vår septemberresa

En fredag år vi middag vid Linnéplatsen på Ramen-Ya vilket var helt okej. Ramen är inte min favoritmat, men det var ett mysigt ställe och vinet var gott.

Hälsade på Lisa i Stockholm och åkte bland annat runt till några områden för att reka var jag och Andreas hade kunnat tänka oss att bo när vi flyttar dit. Blev såklart ölstopp också för att prova på om de lokala pubarna höll måttet med.

Nu är det dags för min och Andreas resa när vi åkte till London, Paris, Birmingham och Manchester på drygt en vecka! Vi började i London och lämnade först väskorna på vårt Airbnb i Angel. Gick till en pub och beställde mat och öl. Jag vet att jag alltid säger såhär när jag vart i London, men var både glad och lite ledsen över att vara där, men så känns det som att det nästan alltid kommer vara. Helt neutral till en stad man bott i och älskade så mycket kan man nog inte bli.

Vi gick sedan till The York och avslutade på The Angelic. Pushade stackars Andreas hela kvällen om att "visst hade du kunnat se oss bo här, visst??".

Nästa morgon tog jag tåget ända till Shenfield för att träffa på Gunnar, George och resten av familjen. Det var så kul och alla barnen var så stora, vilket i sig var lite jobbigt. Förstår verkligen alla vuxna nu som man suckade åt som liten när de sa "nej usch, nu får du sluta bli större". George och Gunnar var 2 och 4 år när jag träffade dem för första gången, nu är de 12 och 14. Men fortfarande lika fina och pluttiga nu som då såklart. Tog tåget tillbaka till Liverpool st där jag mötte upp Andreas och hans kompis Ryan, som han hade pluggat med i Hong Kong. Jag frågade om jag fick ta med dem till några av mina&Lisas ställen. Vi gick först till The Haggerston och satt på den mysiga lilla innergården. Sedan gick vi till stället på bilden, Escudo de Cuba, och drack drinkar. Vi avslutade sedan på The White Harts beer garden, vilket defintivt är en av de bästa och finaste jag vet. Riktig toppkväll.

Nästa dag åkte vi till Caledonian Rd för vårt sista stopp tillsammans, The Depot (som hetter något annat innan man jag minns inte vad). Vi sa sen hejdå till Ryan och hej till Ann-Marie! Kul att hon och Andreas äntligen fick träffas. Vi tog bussen till Kings cross och satt på takterassen på The Fellow, Andreas behövde gå tidigare för att möta upp en kompis men jag och AM satt kvar ett tag vilket var så mysigt.

Vinkade av AM på stationen och åkte sedan tillbaka till Angel, där väntade Andreas och hans kompis Carlo som han också känner sedan Hong Kong. Carlo bor nu i London på heltid och predikade till Andreas "får du en chans att flytta hit så gör det, tveka inte en sekund". Sedan gav jag tusenlappen till honom under bordet. PS. Jag vet inte om jag faktiskt hade velat flytta tillbaka, men känns bra att åtminstone veta att chansen finns hehe.

Nästa dag var det dags att åka vidare till nästa stad. Vi satte oss på Eurostar-tåget och åkte över till Paris.

Checkade in på vårt nästa AirBnb med denna fina, väldigt franska utsikten. I början promenerade vi mest runt, tittade och drack vin på uteservering. Vi åt senare middag men det var resans värsta för mig, helt rå tonfisk som jag jätteskamset bad dem steka lite mer två gånger. Efter andra gången sa servitören att nu vill inte kocken steka den mer för då blir den förstörd. Den var fortfarande för rå för min smak, men har i efterhand fått reda på att mycket kött och fisk i Frankrike är rätt rå, så det är så det är. Blev vegetariskt resten av resan.

Nästa dag skulle vi gå till Louvre för att titta på konst. Promenaden var så fin, klyschigt och kanske inte nödvändigt att prata på om hur fint centrala Paris är men man häpnas ju. Jag har varit i Paris ett par gånger förut men då allra mest på Disney Land :))

Tillslut kom vi till Louvre och som väntat var det ju knökfullt, vissa delar mer än andra. Vi såg Mona Lisa med, det fanns en jättelång kö men det gick lika bra att titta på tavlan från sidan av kön så fattade inte riktigt varför folk stod där. Tavlan är ju dock som de allra flesta säger ganska underväldigande, men fortfarande ett måste när man är där såklart. För övrigt var det ju otroligt mycket att se och jag vet inte ens om vi hann med hela museet, men det var roligt att ha varit där i alla fall.

Andreas kom med den fina idén att vi borde gå och köpa vin och plastmuggar och sätta oss vid Eiffeltornet på kvällen. Det var så himla mysigt och typ lite stämningsfullt att dricka rödvin och stirra på Eiffeltornet som blinkade fint en gång i timmen. Ännu en klyscha jag älskar att vi upplevde.

En perfekt uteservering att dricka vin och people watcha ifrån. Åt en tryffelpasta som tvärtom från tonfisken var det godaste jag åt på hela resan. Jag hade försökt med hjälp av Youtube lära mig beställa på franska men det var så himla svårt så det gick inte, vi nöjde oss med bonjour, s'il te plaît och merci. En sista, jätterolig sak vi gjorde i Paris innan vi åkte vidare var att träffa Violet som jag var kompis med i London, men som flyttat tillbaka hem till Paris. Vi har inte setts sedan typ 2014 så det var så himla kul att få träffa henne igen och höra om allting hon gjort sen sist.

Efter Paris tog vi tåget tillbaka till London och sedan direkt upp till Birmingham. Anledningen varför vi valde städerna i den här lite onödiga ordningen var för att jag skulle kunna hälsa på familjen i Shenfield den första helgen på resan och för att sedan kunna möta upp Cheyenne och Wayne den andra helgen när de var lediga från jobbet. De kom och hämtade oss med bil på stationen och jag var så himla lycklig över att se dem!! Vi åkte till vårt Airbnb och gick sedan runt lite i Birmingham och köpte med oss dricka och snacks på vägen tillbaka. Drack öl och g&t innan vi åkte in till en bar där vi dansade och sjöng med till både Robyn och Drake.

På lördagen körde Wayne oss till Manchester där vi checkade in på ett hotell (fick avsluta lite lyxigare) och vilade ett par timmar. När vi piggnat till gjorde vi oss i ordning och tog uber till en Oktoberfest matmarknad, vilket blev det enda vi hann se av Manchester. Inte så mycket alltså. Men viktigaste var att få hänga med Andreas och dessa två ändå.

Vi åt mat från olika restauranger och gick efteråt ut och satte oss under en värmelampa. Detta var sista kvällen på vår resa. Det var verkligen världens bästa vecka och det var så kul att få hinna med olika städer och träffa så många olika vänner på vägen.